V roce 1992 založil Milan Král firmu zabývající se distribucí solárií. O rok později pak díky náhodě získal licenci na prodej vozů Mercedes-Benz a stal se výhradním zástupcem pro jižní Čechy. Společně s pozdější manželkou Ivetou vybudovali rodinnou firmu, do níž dnes patří téměř dvě stovky zaměstnanců a tisíce spokojených zákazníků.
Společnost Milan Král se již 30 let zabývá prodejem a servisem vozů Mercedes-Benz. Vlastníci, partneři a později i manželé Královi, se stejně jako na začátku těší na každý den, který jim přináší nové výzvy. A protože se Iveta s pečlivostí stará o vlastní zaměstnance, ti pak tvoří, podle jejích slov, součást jejich velké rodiny a denně neúnavně pečují o stávající i nové zákazníky. K prodeji ikonických vozů je dovedla náhoda.
„Vždy jsem toužil věnovat se něčemu, co by souviselo s auty. Když mi manželka volala, jakou jsme dostali nabídku, myslel jsem si, že si dělá srandu. Po Mercedesu jsem vždycky toužil, ale netroufl jsem si na něj ani pomyslet. Připadal jsem si jako ve snu,“ vzpomíná samotný Milan Král.
Začátky prověřily jejich odhodlání. Avšak ani jeden z nich nikdy nepochyboval
Manželé Královi skočili do nového podnikání rovnýma nohama. Již několik dnů po podpisu smlouvy s Mercedesem se konal Mobil salon, kde samozřejmě nechtěli chybět. Vozy si tehdy půjčili od firmy Auto Helbig, avšak jeden ze sporťáků dorazil nepojízdný. Ani to je však neodradilo: „Na stánek jsme ho museli dotlačit, ale to nám v tu chvíli bylo jedno,“ usmívá se Iveta Králová.
Zároveň se pustili do budování autosalonu na Senovážném náměstí v Českých Budějovicích a prvního servisního místa. „Dodnes si vzpomínám na dohadování s architekty. Tenkrát po nás chtěli, abychom odkryli místní stoku a v autosalonu udělali skleněnou podlahu. Nakonec na tom naštěstí netrvali. Sháněli jsme finance a už tehdy jsme hledali pozemek pro výstavbu nového dealerství,“ přiznává počáteční komplikace Milan Král. Den před samotnou kolaudací navíc kvůli pochybení instalatérů vytopila celý autosalon voda. „Byl to nepříjemný šok, ale všechno jsme zvládli a druhý den zkolaudovali a otevřeli,“ dodává Iveta Králová.
Od samotného počátku je provázel pocit, že stále něco nestíhají nebo dohánějí. Avšak Milan Král nikdy nepochyboval. A jeho ženu hnala dopředu obrovská touha to dokázat. Milan Král zmiňuje, že právě tehdy začali používat svou oblíbenou hlášku: „Od pondělka do pátku držíme krok s konkurencí a o víkendech se snažíme získat náskok.“ Iveta Králová ho doplňuje: „V té době nám také chyběly finance. Dodnes si pamatuji, jak se budím hrůzou, že nám po dokončení prvního salonu bude chybět 150 000 Kč na doplacení stavební firmě.“
Museli se vyrovnat s předsudky i s lidskou závistí
Jak Milan Král přiznává, pustili se do něčeho, o čem ani netušili, jak se to vlastně dělá. Spoustu věcí proto doprovázel systém pokus-omyl. Oba jsou totiž původně učitelé, Milan Král studoval český a německý jazyk, takže v oboru ekonomie a podnikání se toho musel většinu naučit úplně od nuly.Také museli bojovat s předsudky vůči hvězdě na kapotě jako symbolem kolotočářů a šmelinářů. A jejich situaci neusnadnila ani porevoluční privatizace, po níž začal panovat názor, že co podnikatel, to podvodník a zloděj.
„Poznávacím znamením podnikatelů byl tehdy dle politiků právě Mercedes. To nám opravdu nepomohlo. Ale byli jsme mladí a plní elánu a sebevědomí nám nechybělo, tedy alespoň mně ne,“ upřesňuje Milan Král.
Poslední vůz v prvním roce prodali na Silvestra
Autosalon Milan Král s vozy Mercedes-Benz byl otevřený 10. 12. 1993. Během prvního roku se prodala čtyři první auta. V tom dalším už jich bylo 27. „První vozy si koupili dva bývalí důstojníci a majitel jedné tiskárny. Posledním kouskem bylo první céčko v jižních Čechách. Koupil si ho na Silvestra jeden podnikatel ve stavebnictví. Jeho podmínkou ale bylo, že ho ještě ten den, tedy 31. 12. 1993, dokážeme přihlásit. Vyrazil jsem tedy vyzbrojený malými pozornostmi s vysokým obsahem alkoholu na policii, kde se tenkrát auta přihlašovala. Tamní pánové již byli v rozverné náladě a řekli mi, že auto přihlásí, jen když s nimi přinesené dárky otestuju. Tak jsem se obětoval, zákazník je prostě zákazník,“ směje se Milan Král.
Zvládnout se dá všechno, když se máte na koho spolehnout
Již v začátcích manželé pochopili, že zvládnout se dá všechno, když máte vedle sebe někoho, na koho se dáspolehnout. Dostali příležitost, věřili v ni a dokázali se naučit a zvládnout neuvěřitelné věci. Během třicetiletého působení vybudovali manželé Královi společnost, kterou posouvají dopředu názory a spokojenost zákazníků. „Zákazník je pro nás součást naší velké rodiny, o kterou se s radostí staráme. Těšíme se na každý den, protože to znamená další setkání právě se zákazníky.“ Dodnes tvoří manželé součást firmy a tvrdí, že za jejím úspěchem a spokojenými zákazníky stojí každý člen jejich téměř dvoustovkové posádky.